Feestje op Den Haag Centraal bij start nieuwe dienstregeling NS

16 December 2024, 15:44 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Arjen Kapteijns (X)

Lokale en regionale politici kwamen vanochtend bij elkaar op Den Haag Centraal om samen met vertegenwoordigers van de NS en ProRail feestelijk stil te staan bij start van de nieuwe dienstregeling van de NS. Namens Den Haag was wethouder Arjen Kapteijns van Mobiliteit aanwezig. 

Op veel trajecten vertrekt de eerste trein nu vroeger op de dag en rijden treinen ook tot later op de avond door. Voor veel reizigers verandert er iets, aldus NS. Het spoorbedrijf zegt dat er nu meer treinen rijden "dan in het topjaar 2019".

Tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Schiphol en Arnhem rijdt voortaan van maandag tot en met donderdag weer de hele dag zes keer per uur een intercity. Tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht rijdt elke tien minuten een Sprinter. Tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag gaat op vrijdag- en zaterdagavond ieder kwartier een intercity rijden, en ook tussen Eindhoven en Utrecht rijden er in de avonduren meer treinen.

Tekst gaat door onder foto.

Foto: NS.

Eurocity Direct

Grote veranderingen waren er ook rond Schiphol. Omdat er veel werkzaamheden zijn rond Amsterdam Centraal, is er een nieuwe 'Airport Sprinter' die Schiphol goed bereikbaar moet houden. Deze sprinter rijdt acht keer per uur tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam. Reizigers uit het oosten van het land kunnen in de nieuwe dienstregeling voorlopig niet meer rechtstreeks naar Schiphol, maar moeten overstappen in Amersfoort. Alle intercity's uit Enschede rijden door naar Utrecht en Den Haag.

Op de hogesnelheidslijn zijn ook aanpassingen. De intercitytreinen op de hsl tussen Breda, Rotterdam en Schiphol rijden niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid. Daarna rijden deze treinen door naar Lelystad of Amersfoort.

Ook internationaal zijn er aanpassingen. Er is een nieuwe, snellere trein tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid. Deze Eurocity Direct is ongeveer drie kwartier sneller dan de huidige verbinding, omdat deze niet meer stopt op station Breda en op diverse stations in België. Er is wel een alternatieve verbinding, de Eurocity. Deze trein stopt na Rotterdam wel in Breda en op verschillende Belgische stations.